Alexa & Amazons indtog – døden over forbrugerbrands?

Photo by Hello I'm Nik on Unsplash

Nytårsaften morede vi os kosteligt med og over værtens julegave Alexa, der både var programmeret med nytårshilsner til gæsterne og playlister til aftenens forskellige faser. Men Alexa er ikke lutter mor­­skab og mange frygter måske med god grund Alexas popularitet.

Amazon har netop indtaget pladsen som verdens mest værdifulde selskab. Og selskabets indtog på det danske marked er både ven­tet og frygtet. Mange små virksomheder og forbrugerbrands frygter at blive mast når først Amazon for alvor indtager Danmark og et lille kig på det amerikanske marked bekræfter måske grunden til bekymring.

Smart home med Alexa

Forklaringen på de dystre forudsigelser indeholder to elementer, det ene er private labels og det andet er smart home teknologien. Amazon har de sidste tre år satset massivt på at udvikle private label alternativer til produkt brands på tværs af en lang række basisprodukter. Og på de største markeder som Indien og USA præsterer Amazon imponerende vækst i netop deres private labels.

En del af Amazons genistreg og det der for alvor bliver opfattet om en trussel for danske forbrugerbrands er netop Amazons investering i private labels kombineret med Smart Home assistenten Alexa. Smart Home assistenter som Alexa og Google Home, lå under mere en 20.000 juletræer i Danmark og er blevet udråbt som det helt store julegavehit i 2018.

Amazons private labels i heftig vækst

Analyser på det amerikanske marked viser, at forbrugere, der shopper med Alexa efter basisvarer i mere end 17% af tilfældene får tilsendt et private label brand fra Amazon til trods for at produktet ikke nødvendigvis er det bedste match baseret på Amazons egne udsagn om, hvordan de matcher produkter med efterspørgslen baseret på kvalitet, pris og brugeranmeldelser. På en måde så forbrugere, der via Alexa handler en basisvare og ikke beder om et bestemt brand modtager det bedst mulige alternativ.

Har Amazons algoritme rent mel i posen?

Spørgsmålet er om Amazons algoritme er sat op til at foretrække Amazons egne private labels og dermed vil presse lokale små forbrugerbrands når Amazon lander for alvor i Danmark og om de danske forbrugere i samme grad som på det amerikanske marked fremover som på det amerikanske marked kommer til at bruge Alexa til at kuratere forbrug af visse basisvarer.

Sikkert er det, at alle forbrugerbrands bliver nødt til at forholde sig til Amazons indtog på det danske marked og at det ikke længere kun handler om at sikre en god digital platform og gode digitale brugeroplevelser for at være konkurrencedygtig.

Sådan forbereder forbrugerbrands sig

Erfaringer fra andre markeder, som UK &Tyskland viser at Amazon hurtigt erobrer mellem 30-50% af online markedet når de indtager nye markeder, så hvis man som forbrugerbrand ikke allerede er i gang med forberedelserne er det om at komme i gang.

Så hvordan skal man som dansk forbrugerbrand agere for at forberede sig på Amazons indtog på det danske marked?

  1. Anmeldelser: Uanset om I vælger at gå all in på Amazons platform eller ej, er det en god ide at få styr på anmeldelser. Anmeldelser er helt centralt på Amazons platform, så hvis I ikke allerede har sat anmeldelser i system, så bør I lave et system for indsamling af anmeldelser af jeres produkt.
  2. Søgninger – fokus på oplevelsen: I Danmark ligger over 90% af alle produktsøgninger lige nu på Google, efter Amazons indtog i Tyskland viser erfaringer at næsten 50% af alle produktsøgninger rykker fra Google og over på Amazon. Det vil sige fra at ose i Google, er kunderne på Amazon i højere grad gået ind i butikken og er klar til at købe. Derfor skal man som forbrugerbrand have styr på søgninger, der skaber oplevelsen omkring købet. Her vil man kunne gøre sig gældende i forhold til Amazon.
  3. Hvis du vælger at hoppe på Amazon: Så skal du også have styr på alt fra produkt, pris, service og logistik. Amazons kan i modsætning til Google tracke hele købsprocessen fra søgning, til køb, levering og anmeldelse. Hvis du ikke kan lever op til kravene, vil du automatisk ranke dårligt og ultimativt ikke dukke op i søgninger. 

Kilder:

https://www.dr.dk/nyheder/penge/amazon-erobrer-pladsen-som-verdens-mest-vaerdifulde-selskab
Amazon private label gains share, Warc.com, nov. 2016 Amazon set to expand private-label offerings, Industry retail Snapshot, by FRPT Research, aug. 2016
The Wall Street Journal, The Next Big Threat to Consumer Brands (Yes, Amazon’s Behind It), By  Saabira Chaudhuri and Sharon Terlep, feb 2018
Kronik: Bliv klar til fremtiden med Amazon, Rasmus Thomsen, Børsen, dec. 2018

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *